Μαθήματα

1o Εξάμηνο

ΠΟΣΟΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ

Περιγραφή Μαθήματος

Περίγραμμα Μαθήματος:
Τύπος Διδασκαλίας:  Στην τάξη 
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίες:  Διαλέξεις 3, Εργαστήριο 1, Workshops 1
Πιστωτικές Μονάδες:  7
Σελίδα Μαθήματος:
Σελίδα moodle:

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι η μύηση των μεταπτυχιακών φοιτητών στις βασικές έννοιες της στατιστικής  συμπερασματολογίας (επαγωγικής στατιστικής). Κυρίαρχο μέρος της ύλης αποτελούν οι στατιστικοί έλεγχοι και η εκτιμητική. 

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα πρέπει να:

•Περιγράφει δεδομένα κατασκευάζοντας διαγράμματα,  υπολογίζοντας μέτρα θέσεως και διασποράς και ερμηνεύοντας τα αποτελέσματα (υπολογισμοί κυρίως με χρήση στατιστικού πακέτου SPSS) 

•Κατανοήσει τις βασικές έννοιες της εκτιμητικής με έμφαση στον υπολογισμό διαστημάτων εμπιστοσύνης. 

•Πραγματοποιεί  στατιστικούς ελέγχους μέσων τιμών και ποσοστού για ένα και δύο δείγματα ερμηνεύοντας τα αποτελέσματα (η πραγματοποίηση γίνεται κυρίως με χρήση στατιστικού πακέτου SPSS). 

•Πραγματοποιεί  στατιστικό έλεγχο     ερμηνεύοντας τα αποτελέσματα (η πραγματοποίηση γίνεται κυρίως με χρήση στατιστικού πακέτου SPSS). 

•Να διερευνά την ποιότητα παραγόμενων προϊόντων μέσω βασικών διαγραμμάτων ελέγχου ποιότητας 

•Να επιλέγει και να εφαρμόζει με ευχέρεια τις κατάλληλες  μεθόδους επεξεργασίας σε δεδομένα χρονοσειρών 

•Να χρησιμοποιεί το κατάλληλο λογισμικό και να αναπτύξει εφαρμογές για την επίλυση σύθετων των προβλημάτων.

•Να αναλύει τα αποτελέσματα της επίλυσης των στατιστικών μοντέλων, να προτείνει τη λύση ή λύσεις σε προβλήματα ανάλυσης δεδομένων που εξετάζει και να επιχειρηματολογεί για την επιλογή της συγκεκριμένης απόφασης.

•Να εφαρμόζει τις τεχνικές της ανάλυσης δεδομένων και να απαντά σε ερωτήματα της μορφής " τι θα συμβεί αν..." και σε εναλλακτικά σενάρια.

 

Περιεχόμενο Μαθήματος

Στοιχεία δειγματοληψίας. μέθοδοι δειγματοληπτικής έρευνας 

Περιγραφική στατιστική πρωτογενών δεδομένων. 

Περιγραφική στατιστική ομαδοποιημένων δεδομένων

Σημειακές εκτιμήτριες 

Διαστήματα εμπιστοσύνης 

Έλεγχοι υποθέσεων μέσων τιμών και ποσοστών

Έλεγχος Χ2

Συσχέτιση δύο μεταβλητών

Απλή γραμμική παλινδρόμηση

Μελέτη καλής προσαρμογής στατιστικού μοντέλου μέσω residual

Χρονοσειρές

Στατιστικός έλεγχος ποιότητας 

 Χρήση στατιστικών πακέτων

 

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (50%) (Συμπερασματική) η οποία περιλαμβάνει:

-Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή σωστού-λάθους

-Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης 

Σκοπός αξιολόγησης: Ο έλεγχος κατανόησης των βασικών στοιχείων του μαθήματος.

Κριτήρια αξιολόγησης: Η ορθότητα, η πληρότητα, η σαφήνεια και η κριτική αξιολόγηση των απαντήσεων.

 

ΙI. Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής (10%) (Διαμορφωτική)

Αφορά στα θέματα που καλύπτονται από τις θεωρητικές διαλέξεις. 

Σκοπός αξιολόγησης: Ο έλεγχος της πορείας των σπουδαστών σε σχέση με τους εκπαιδευτικούς στόχους, ανατροφοδότηση και ενδεχόμενη τροποποίηση της διδασκαλίας (fine tuning).

Κριτήρια αξιολόγησης: Η ορθότητα, η πληρότητα και η σαφήνεια των απαντήσεων.

 

ΙΙΙ. Εργαστηριακές Ασκήσεις (40%) (Συμπερασματική): 

Αφορά στα θέματα που καλύπτονται από τα εργαστηριακά μαθήματα (και σχετίζονται με την ανάπτυξη δεξιοτήτων στη χρήση και αξιολόγηση εργαλείων, εφαρμογών και υπηρεσιών του διαδικτύου).

Σκοπός αξιολόγησης: Ο έλεγχος της πορείας των φοιτητών σε σχέση με τους εκπαιδευτικούς στόχους, ανατροφοδότηση και ενδεχόμενη τροποποίηση της διδασκαλίας (fine tuning).

Κριτήρια αξιολόγησης: Η ορθότητα, η πληρότητα, η σαφήνεια και η κριτική αξιολόγηση των απαντήσεων.

 

Τα κριτήρια αξιολόγησης αναφέρονται ρητά στο site του μαθήματος και για κάθε ενέργεια αξιολόγησης.

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Αποστολάκης, Ι. και Σταμούλη, Μ.Α. Ασκήσεις υπολογιστικής στατιστικής στην υγεία, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 2007

Αποστολόπουλος Η.Θ. και Αποστολόπουλος Κ. Στατιστική Επιχειρήσεων Σύγχρονη εκδοτική, Αθήνα 2002

Βασιλικοπούλου, Α. και Σιώμκος, Γ. Εφαρμογή μεθόδων ανάλυσης στην έρευνα αγοράς, Εκδόσεις Σταμούλη, Αθήνα 2005

Χουβαρδάς, Β Στατιστική Επιχειρήσεων, Μακεδονικές εκδόσεις Αθήνα 2004

Ρεντινιώτης, Σ., Ποσοτικές Μέθοδοι, Επιχειρησιακή Στατιστική, Τεύχος 2, Περιληπτική θεωρία και λυμένες ασκήσεις, Εκδόσεις νέων τεχνολογιών ΕΠΕ, Αθήνα 2005

Χαλικιάς Ι Στατιστική: Μέθοδοι ανάλυσης για επιχειρηματικές αποφάσεις (3η ΕΚΔΟΣΗ)  Εκδόσεις Rosili Αθήνα 2009 

Χαλικιάς Μ. Επαγωγική Στατιστική Εκδόσεις Σύγχρονη Εκδοτική 2012

Bickel P.J., Doksum K. A., Mathematical Statistics, Volume 1, Basic Ideas and Selected Topics, 2rd ed. Prentice Hall, 2001 

Casella G., Berger R. L., Statistical Inference, 2nd ed., Duxbury Press, 2001. 

Hogg R. V., Craig A T., McKean J W., An Introduction to Mathematical Statistics, 6th ed., Prentice Hall, 2004 

Landow, S. and Everitt, B.  A Handbook of Statistical Analyses Using SPSS, Chapman and Hall/CRC Press Company, New York, Washington 2004

Norusis Marija Οδηγός ανάλυσης δεδομένων με το IBM SPSS 19 για Windows, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα  2012

Montgomery D C., Peck E A., Vining G. G, Introduction to Linear Regression Analysis, 3rd ed., Wiley-Interscience, 2001 

Mood A. M.,  Graybill F. A.,  Boes D. C.  Introduction to the Theory of Statistics. McGraw-Hill Series in Probability and Statistics. McGraw-Hill 2002

 

ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ

Annals of Statistics

Statistics and Probability Letters

Journal of statistical planning and inference

Journal of statistics and probabilities

Journal of business statistics and economics

Journal of business and economic statistics

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩN

Περιγραφή Μαθήματος

Περίγραμμα Μαθήματος:
Τύπος Διδασκαλίας:  Στην τάξη 
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίες:  Διαλέξεις 3, Ασκήσεις Πράξης/Εργαστήριο/ Workshops 1
Πιστωτικές Μονάδες:  8
Σελίδα Μαθήματος:
Σελίδα moodle:

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Η διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων αποτελεί πρόκληση για τα στελέχη που καλούνται να ανταποκριθούν σε προκλήσεις σε όλο το φάσμα της εκπαιδευτικής λειτουργίας σε επίπεδο διοικητικών αποφάσεων, εφαρμογών και επίλυσης προβλημάτων διατηρώντας ταυτόχρονα την παιδαγωγική καθοδήγηση. Στο μάθημα παρέχονται γνώσεις για τη διοικητική λειτουργία στα πλαίσια των αρχών Διοίκησης Ολικής Ποιότητας, με τη μελέτη του ελληνικού και ευρωπαϊκού χώρου της εκπαίδευσης, καθώς και μελέτες και εφαρμογές που καλύπτουν όλο το φάσμα της διοικητικής λειτουργίας της.

Μετά την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος ο φοιτητής θα είναι σε θέση:

oΝα περιγράφει τις πολιτικές και πρακτικές του ελληνικού και ευρωπαϊκού χώρου για τα στελέχη της διοίκησης της εκπαίδευσης, να συγκρίνει διαδικασίες επιλογής και ρόλο.

oΝα εκτιμά το ρόλο των υπερεθνικών οργανισμών στη διαμόρφωση πολιτικών και πρακτικών σε θέματα που αφορούν τόσο τη διοικητική λειτουργία όσο και το ρόλο των στελεχών.

oΝα επιλέγει και να εφαρμόζει στρατηγικές βασισμένες στις αρχές Διοίκησης Ολικής Ποιότητας στην εκπαιδευτική μονάδα, συσχετίζοντας το μοντέλο εισροές-διαδικασία-εκροές, με το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος.

oΝα προσδιορίζει τους δείκτες ποιότητας και να σχεδιάζει πρακτικές που να βελτιώνουν τις διαδικασίες της διοικητικής λειτουργίας.

oΝα χρησιμοποιεί τη γνώση και την εμπειρία ώστε να προβαίνει στο σχεδιασμό και την υλοποίηση σεναρίων πιθανών κρίσεων και να επιλέγει στρατηγικές διαχείρισης κρίσεων, μέσα από τον συντονισμό ομάδων.

oΝα εντάσσει τις αρχές του μοντέλου της Νέας Δημόσιας Διοίκησης (New Public Management)  σε διαδικασίες που αφορούν κυρίως τη σύνδεση του εκπαιδευτικού οργανισμού με το  εξωτερικό του  περιβάλλον.

oΝα εντοπίζει τις πρακτικές της αγοράς εντός της δημόσιας διοίκησης σε θέματα που αφορούν την αποδοτικότητα και την αποτελεσματικότητα του σχολικού οργανισμού.

 

Περιεχόμενο Μαθήματος

 

•Εκπαίδευση και εκπαιδευτικά συστήματα

  • Σύντομη επισκόπηση της γένεσης των δημοσίων εκπαιδευτικών συστημάτων στον ευρωπαϊκό χώρο.
  • Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Σκοποθεσία, ιδεολογικός προσανατολισμός.

 

•Η εκπαίδευση απέναντι στις προκλήσεις της μετανεωτερικότητας.

  • Η νέα παγκοσμιοποιημένη πραγματικότητα και οι εκφάνσεις της.
  • Οι αλλαγές στην εκπαίδευση.
  • Ο ρόλος των παγκόσμιων-υπερεθνικών οργανισμών στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πολιτικής. Παραδείγματα.

 

•Το «ιστορικοερμηνευτικό» πρότυπο και η «κριτική ανάλυση λόγου» ως μεθοδολογικά εργαλεία ερευνητικής προσέγγισης οργανωτικών και διοικητικών εκπαιδευτικών θεμάτων.

 

•Οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης στον ελληνικό και διεθνή χώρο

•Περιγραφή συστημάτων κατά βαθμίδα με έμφαση στις διαφοροποιήσεις τους.

•Επιλογή στελεχών εκπαίδευσης στον ευρωπαϊκό χώρο (Βέλγιο, Γερμανία, Γαλλία, Πορτογαλία, Αγγλία-Ουαλία)

 

Η ποιότητα στον χώρο της εκπαίδευσης

•Ο όρος ποιότητα: από την παραγωγή προϊόντων στην παροχή  υπηρεσιών.

•Τα πρότυπα ISO στην παροχή υπηρεσιών και στις εκπαιδευτικές μονάδες.

•Πολιτικές στην εκπαίδευση με προσανατολισμό στα ποιοτικά χαρακτηριστικά.

 

•Διοίκηση Ολικής Ποιότητας (Total Quality Management ή ΔΟΠ) στον χώρο της εκπαίδευσης. Ειδικές μελέτες και εφαρμογές

•Βασικές αρχές- Χαρακτηριστικά.

•Η ΔΟΠ στην εκπαίδευση (ιστορική πορεία-πολιτικές)

•Δείκτες ποιότητας. Πώς προσδιορίζονται, από ποιους, πότε αλλάζουν.

•Εφαρμογή πρακτικών της αγοράς στον δημόσιο τομέα.

•Αξιολόγηση και σύνδεση με την λειτουργία την ύπαρξη και την χρηματοδότηση των εκπαιδευτικών οργανισμών.

 

•Βασικές θεωρίες διοίκησης – Εφαρμογές στην εκπαίδευση

•Διοίκηση: Administration and Management. Αποσαφήνιση όρων

•Θεωρητικές προσεγγίσεις:

 Ενδεχομενική

 Θεωρία συστημάτων

 Ιαπωνικό  Management

 Θεωρία Ζ

 Θεωρία αποφάσεων (παιγνίων)

•Εφαρμογές στην εκπαίδευση

•Το φαινόμενο του ισομορφισμού (ιδιωτικός-δημόσιος τομέας)

 

•Διαχείριση κρίσεων (Crisis Management)

•Εννοιολογική αποσαφήνιση

•Στάδια της κρίσης

•Διαχείριση της κρίσης

•Επιπτώσεις

•Πρακτικές πρόληψης και αντιμετώπισης

 

•New Public Management (Η Νέα Δημόσια Διοίκηση)

•Από την γραφειοκρατία (Weber) στο New Public Management

•Παράγοντες διαμόρφωσης των δύο βασικών διοικητικών δομών

•Βασικές αρχές

•Συγκριτική θεώρηση. Εφαρμογές

•Συμφωνίες για τη δημόσια διοίκηση σε επίπεδο Ε.Ε.

 

Αξιολόγηση Φοιτητών

Θεωρητικό μέρος:

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:

- Mικρές μελέτες περίπτωσης  που αφορούν προβλήματα απόφασης και στις οποίες θα εξετασθεί ο βαθμός που μπορούν οι φοιτητές να αναλύουν τα δεδομένα και τις συνθήκες της μελέτης περίπτωσης, να εντάσσουν τα προβλήματα στο ανάλογο θεωρητικό πλαίσιο , να εξετάζουν εναλλακτικά σενάρια, να προτείνουν δράσεις  ή ενέργειες, να προσδιορίζουν τις πιθανές λύσεις, να   αναλύουν τα αποτελέσματα της επίλυσης με κριτική στάση

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

oBrock Stephen, Sandoval Jonathan, Sharon Lewis (2005). Διαχείριση κρίσεων στο σχολείο. Τυπωθήτω 

oBrown K., Waterhouse J.and Flynn C. (2003), “Change management practices-Is a hybrid model a better alternative for public sector agencies?”, International Journal of Public Sector Management, Vol.16, No 3, pp.230-241.  c) 

oCrisis Management – An International Overview September 2009 http://www.eu.gov.hk/en/reference/publications/crisis_management.pdf

oDevlin,Ε. (2007) “Crisis Management Planning and Execution”, Auerbach Publications, USA.

oDUNLEAVY P., HOOD C. (1994), "From Old Public Administration to New Public Management", Public Money and  Management, July-September, pp. 9-16.

oEvans & Lindsay (2008) The Management and Control of Quality, 7th edition. USA: Thomson .South Western

oHarvey, D (2009). Η κατάσταση της μετανεωτερικότητας . Διερεύνηση των απαρχών της πολιτισμικής μεταβολής . Αθήνα, εκδ. Μεταίχμιο

oHOOD C. (1995), "The New Public Management in the 1980s: Variations on a Theme", Accounting, Organizations and Society, Vol. 20, No. 2/3, pp. 93-109.

                   http://www.oecd.org/edu/Education-at-a-Glance-2014.pdf 

oNorman, R. A.  (1995.) “ Managing the Crisis You Tried to Prevent”, Harvard Business School Press, Boston, MA. 

oOECD (2014) Education at a glance

oUNESCO (2005) EFA Global Monitoring Report. Understanding education quality http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001373/137333e.pdf

oZeithaml,V.- Varadarajan, P. & Zeithaml C. (1988) The  Contingency Approach: Its Foundations and Relevance Approach to Theory Building and Research in      Marketing  European Joumal of Marketing 22,7

oΕυρωπαϊκή ένωση Δίκτυο Ευρυδίκη Αριθμοί Κλειδιά για Εκπαιδευτικούς και Διευθυντές Σχολείων στην Ευρώπη Έκδοση 2013 http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/151EL.pdf

oΖαβλάνος,.Μ. (2003). Η Ολική Ποιότητα στην εκπαίδευση, Αθήνα εκδ. Σταμούλη

oΚαρκατσούλης, Π., (2004).  Το κράτος σε μετάβαση από την διοικητική μεταρρύθμιση και το νέο δημόσιο μανατζεμεντ στη διακυβέρνηση, Αθήνα, εκδ. Σιδέρης 

oΜπουραντάς, Δ. (2002). Μάνατζμεντ. Αθήνα, εκδ. ΜΠΕΝΟΥ ΣΩΤ.ΓΕΩΡΓΙΑ

 

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Περιγραφή Μαθήματος

Περίγραμμα Μαθήματος:
Τύπος Διδασκαλίας:  Στην τάξη 
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίες:  Διαλέξεις 3
Πιστωτικές Μονάδες:  8
Σελίδα Μαθήματος:
Σελίδα moodle:

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος, θα πρέπει οι φοιτητές  να είναι σε θέση να:

•Κατανοούν τον ρόλο της Οικονομικής Επιστήμης στο χώρο της Εκπαίδευσης.

•Αναλύουν τις έννοιες άμεσο, έμμεσο, ιδιωτικό και κοινωνικό κόστος της εκπαίδευσης.

•Αντιλαμβάνονται το ρόλο του ανθρώπινου κεφαλαίου.

•Χρησιμοποιούν μεθόδους οικονομικής έρευνας στην εκπαίδευση.

•Αναλύουν τη σχέση κόστους-οφέλους στην εκπαίδευση.

•Γνωρίζουν τους τρόπους χρηματοδότησης.

•Αντιλαμβάνονται το ρόλο του προγραμματισμού και της αξιολόγησης.

•Γνωρίζουν τον τρόπο της οικονομικής διαχείρισης μέσω του Δημοσίου Λογιστικού και της Γενικής Λογιστικής.

•Απεικονίζουν την οικονομική διαχείριση.

 

Περιεχόμενο Μαθήματος

Εισαγωγή στον κλάδο της Οικονομικής της Εκπαίδευσης.

•Μικροοικονομική θεώρηση της Οικονομικής Εκπαίδευσης.

•Το ανθρώπινο κεφάλαιο στην εκπαίδευση και μέθοδοι υπολογισμού της αποδοτικότητάς του.

•Μακροοικονομική θεώρηση της Οικονομική Εκπαίδευσης.

•Ποιότητα της εκπαίδευσης και μέτρηση αυτής.

•Διανομή εισοδήματος και εκπαίδευσης.

•Κόστος εκπαίδευσης.

•Χρηματοδότηση εκπαιδευτικών συστημάτων.

•Προγραμματισμός εκπαιδευτικών αναγκών και αξιολόγηση.

•Οικονομική διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων.

•Το Δημόσιο Λογιστικό σαν σύστημα Οικονομικής Διαχείρισης.

•Ο ρόλος της Γενικής Λογιστικής σαν ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα Οικονομικής Διαχείρισης.

•Απεικόνιση της Οικονομικής Διαχείρισης με την συλλειτουργία της Γενικής Λογιστικής και του Δημοσίου Λογιστικού.

 

Αξιολόγηση Φοιτητών

Η επιτυχής ολοκλήρωση του μαθήματος πραγματοποιείται με την συμμετοχή των φοιτητών σε μία ομαδική καθώς και με τις τελικές εξετάσεις. (α) Η ομαδική γραπτή εργασία (ομάδες από δύο έως τέσσερις φοιτητές) αναφέρεται σε επιμέρους θεματικά αντικείμενα του μαθήματος και υπολογίζεται στο 40% της συνολικής βαθμολογίας. Η εργασία ακολουθεί τα πρότυπα συγγραφής του Συστήματος Harvard. (β)Το δεύτερο μέρος είναι οι τελικές εξετάσεις και αποτιμάται στο 60% της συνολικής βαθμολογίας του μαθήματος . Η επιτυχής ολοκλήρωση του μαθήματος εξαρτάται από την επιτυχία του φοιτητή στο κάθε μέρος του μαθήματος δηλαδή εργασίας και τελικών εξετάσεων.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Δημάκος Γ. (2004,) Οικονομικά της Εκπαίδευσης, , Εκδόσεις ιδίου 2004

•Ψαχαρόπουλος Γ., (1999), Οικονομική της Εκπαίδευσης,   Εκδόσεις Παπαζήση 

•Παπαγεωργίου Π. και Χατζηδήμα Σ. (2003), Εισαγωγή στην Οικονομικής των Ανθρωπίνων Πόρων και της Εκπαίδευσης, Εκδόσεις Σταμούλη.

•Καραγιλάνης Σ. (2006), Οικνομική Διαχείριση των Ν.Π.Δ.Δ., Εκδόσεις Καραναστάση.

 

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Περιγραφή Μαθήματος

Περίγραμμα Μαθήματος:
Τύπος Διδασκαλίας:  Στην τάξη 
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίες:  Διαλέξεις 3, Ασκήσεις Πράξης/Εργαστήριο 1, WorkShops 1
Πιστωτικές Μονάδες:  7
Σελίδα Μαθήματος:
Σελίδα moodle:

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο μάθημα διδάσκονται επιλεγμένα αντικείμενα από την περιοχή της Ανάλυσης, Σχεδίασης και Κατασκευής Πληροφοριακών Συστημάτων με έμφαση σε μελέτες περίπτωσης σε Διοικητικά Πληροφοριακά Συστήματα της Εκπαίδευσης. Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές να κατανοήσουν τη δομή της τεχνολογίας και της λειτουργίας των Πληροφοριακών Συστημάτων Διοίκησης, να εμβαθύνουν σε θέματα που αφορούν την ανάλυση και σχεδίαση ενός Πληροφοριακού Συστήματος καθώς και να εφαρμόσουν τεχνικές και μεθόδους της συγκεκριμένης επιστημονικής περιοχής σε πραγματικές μελέτες περίπτωσης στην περιοχή των Διοικητικών Πληροφοριακών Συστημάτων της Εκπαίδευσης.

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι ικανοί:

•να εξηγούν και να αναλύουν τις εργασίες που γίνονται στον κύκλο ζωής ενός Πληροφοριακού Συστήματος

•να διακρίνουν τα χαρακτηριστικά ενός Διοικητικού Πληροφοριακού Συστήματος της Εκπαίδευσης 

•να συγκρίνουν τα διάφορα μοντέλα (system models) που χρησιμοποιούνται κατά την ανάπτυξη ενός πληροφοριακού συστήματος

•να αναλύουν λειτουργικές και μη-λειτουργικές απαιτήσεις ενός Διοικητικού Πληροφοριακού Συστήματος της Εκπαίδευσης

•να κατασκευάζουν και να αναλύουν το μοντέλο περιπτώσεων χρήσης (Use Case Model) ενός Διοικητικού Πληροφοριακού Συστήματος της Εκπαίδευσης με χρήση της σχεδιαστικής γλώσσας UML 

•να κατασκευάζουν και να αναλύουν το σχεσιακό μοντέλο δεδομένων ενός Διοικητικού Πληροφοριακού Συστήματος της Εκπαίδευσης (relational model) 

•να συνθέτουν ερωτήματα σε γλώσσα SQL χρησιμοποιώντας ένα σύστημα διαχείρισης βάσεων δεδομένων (πχ MS Access)

•να συμμετέχουν ενεργά σε ομάδες εργασίας και να διαχειρίζονται προβλήματα που προκύπτουν κατά την υλοποίηση πραγματικών Διοικητικού Πληροφοριακού Συστήματος της Εκπαίδευσης.

 

Περιεχόμενο Μαθήματος

Εισαγωγή στα Πληροφοριακά Συστήματα: Θεωρία Συστημάτων, Πληροφοριακά Συστήματα, ο ρόλος των Πληροφοριακών Συστημάτων στη Διοίκηση, Πληροφοριακά Συστήματα και Λειτουργική Αναδιοργάνωση, Διοικητικά Πληροφοριακά Συστήματα της Εκπαίδευσης.

•Δομή και Αρχιτεκτονική Πληροφοριακών Συστημάτων, Κύκλος Ζωής Πληροφοριακών Συστημάτων, η Διοίκηση της Ανάπτυξης Πληροφοριακών Συστημάτων

•Μηχανική Λογισμικού, Βασικές Έννοιες και Μεθοδολογίες της Μηχανικής Λογισμικού

•Ανάλυση και Διαχείριση Απαιτήσεων (Requirements Analysis and Management)

•Μοντέλα Συστήματος (System Models), η γλώσσα μοντελοποίησης UML

•Σχεδίαση Πληροφοριακών Συστημάτων, Αντικειμενοστραφής Σχεδίαση Λογισμικού

•Βασικές Αρχές των Βάσεων Δεδομένων, το Σχεσιακό Μοντέλο. 

•Σημασιολογικός και Λογικός Σχεδιασμός, Διαγράμματα Συσχέτισης Οντοτήτων, Φυσικός Σχεδιασμός 

•Συστήματα Διαχείρισης Βάσεων Δεδομένων

•Ασφάλεια και Συντήρηση Πληροφοριακών Συστημάτων

•Περιβάλλοντα Ανάπτυξης Πληροφοριακών Συστημάτων (MS ACCESS, Visual Studion.NET, SQL Server) 

•Συστήματα Επιτελικής Πληροφόρησης και Συστήματα Υποστήριξης Αποφάσεων

•Μελέτες Περίπτωσης

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (40%) (Συμπερασματική) η οποία περιλαμβάνει:

-Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής 

-Μελέτες Περίπτωσης 

Σκοπός αξιολόγησης: Ο έλεγχος κατανόησης των βασικών στοιχείων του μαθήματος.

Κριτήρια αξιολόγησης: Η ορθότητα, η πληρότητα, η σαφήνεια και η κριτική αξιολόγηση των απαντήσεων.

 

ΙΙ. Ομαδική Εργασία (60%) (Συμπερασματική): 

Μελέτη Περίπτωσης: 

- 1ο Μέρος: Ανάλυση Απαιτήσεων Διοικητικού Πληροφοριακού Συστήματος της Εκπαίδευσης 

- 2ο Μέρος: Ανάπτυξη τμήματος Βάσης Δεδομένων Διοικητικού Πληροφοριακού Συστήματος της Εκπαίδευσης 

Σκοπός αξιολόγησης: 

Οι ικανότητες που ανέπτυξαν οι φοιτητές στο να αναλύουν λειτουργικές και μη-λειτουργικές απαιτήσεις ενός Διοικητικού Πληροφοριακού Συστήματος της Εκπαίδευσης, να κατασκευάζουν και να αναλύουν το μοντέλο περιπτώσεων χρήσης (Use Case Model) ενός Διοικητικού Πληροφοριακού Συστήματος της Εκπαίδευσης με χρήση της σχεδιαστικής γλώσσας UML, να κατασκευάζουν και να αναλύουν το σχεσιακό μοντέλο δεδομένων ενός Διοικητικού Πληροφοριακού Συστήματος της Εκπαίδευσης, να συνθέτουν ερωτήματα που να αξιοποιούν το σχεσιακό μοντέλο δεδομένων σε ένα σύστημα διαχείρισης βάσεων δεδομένων και να συμμετέχουν ενεργά σε ομάδες εργασίας και να διαχειρίζονται προβλήματα που προκύπτουν κατά την υλοποίηση πραγματικών Διοικητικών Πληροφοριακών Συστημάτων της Εκπαίδευσης

Κριτήρια αξιολόγησης: Η πληρότητα, η ακρίβεια και η τεκμηρίωση της λύσης που δόθηκε, η οργάνωση και διαχείριση της ομαδικής εργασίας και η παρουσίασή της.

 Τα κριτήρια αξιολόγησης αναφέρονται ρητά στο site του μαθήματος και για κάθε ενέργεια αξιολόγησης.

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Patricia Wallace, (2014). Πληροφοριακά Συστήματα Διοίκησης: Άνθρωποι, τεχνολογία, διαδικασίες, Εκδόσεις Κριτική, 2014, ISBN 978-960-218-886-6.

•John Gallaugher, (2011). Information Systems: A Manager's Guide to Harnessing Technology, August 2011 eISBN: 978-1-4533-3007-4, Pages: 346

•Roger S. Pressman, “Software Engineering: A Practitioner’s Approach”, Sixth Edition, McGraw Hill

•Sommerville, Ι., “Software Engineering”, 6th Edition.

•Grady Booch, Robert A. Maksimchuk, Michael W. Engle, Bobbi J. Young, Ph.D., Jim Conallen, Kelli A. Houston, “Object-Oriented Analysis and Design with Applications”, 3rd Edition, Addison Wesley, ISBN 0-201-89551-X

•Fowler, M., “UML Distilled”, 3rd Ed., Addison Wesley

•Cockbum, A., “Writing Effective Use Cases”, Addison-Wesley

2o Εξάμηνο

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Περιγραφή Μαθήματος

Περίγραμμα Μαθήματος:
Τύπος Διδασκαλίας:  Στην τάξη 
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίες:  Διαλέξεις 4
Πιστωτικές Μονάδες:  6
Σελίδα Μαθήματος:
Σελίδα moodle:

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος ο φοιτητής θα είναι σε θέση να :

oΠεριγράφει και αναλύσει τα στοιχεία που αφορούν στην αξιολόγηση και την πιστοποίηση της εκπαίδευσης.

oΠεριγράφει και να προσδιορίζει τις ιδιαίτερες συνθήκες που αφορούν στην αξιολόγηση της εκπαίδευσης ανάλογα με το επίπεδο της εκπαίδευσης και τους στόχους που έχουν τεθεί.

oΑναγνωρίζει όλες τις παραμέτρους που υπεισέρχονται στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών συστημάτων και να περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο θα υλοποιήσει ή θα συμμετέχει στην διαδικασία της αξιολόγησης.

oΧρησιμοποιεί την καταλληλότερη μορφή, διαδικασίες και μεθοδολογία για την υλοποίηση της αξιολόγησης της Εκπαίδευσης, ενταγμένη στις  λειτουργικές διαδικασίες της εκπαιδευτικής μονάδας.

oΑναλύει και αξιολογεί τα αποτελέσματα της αξιολόγησης και να σχεδιάζει και προτείνει  δράσεις βελτίωσης της αποτελεσματικότητας της εκπαίδευσης.

oΝα σχεδιάζει συστήματα αξιολόγησης ανάλογα με την εκπαιδευτική μονάδα ή περίπτωση που εξετάζει.

 

Περιεχόμενο Μαθήματος

Αξιολόγηση και Εκπαιδευτικό Σύστημα

•Οι Εκπαιδευτικός Μονάδες ως Ανοικτό Σύστημα

•Σκοπός και Στόχοι της Αξιολόγησης

•Επιχειρησιακός Στρατηγικός Σχεδιασμός και Αξιολόγηση

•Η τεχνοκρατική Αντίληψη της Αξιολόγησης

•Η ανθρωποκεντρική  αντίληψη της Αξιολόγησης

•Αξιολόγηση και Πιστοποίηση των Εκπαιδευτικών Μονάδων

oΕπίπεδα Εκπαίδευσης και Μαθησιακά Αποτελέσματα

oΜελέτες Περίπτωσης

•Μορφές της Αξιολόγησης

oΔιαγνωστική -  Διαμορφωτική - Τελική

oΠοσοτική και Ποιοτική Αξιολόγηση

oΕσωτερική Αξιολόγηση

oΕξωτερική Αξιολόγηση

oΥποδομές, Ανθρώπινο Δυναμικό, Διαδικασίες, Εκπαιδευτικό  Υλικό

oΑξιολόγηση και Επίπεδα της Εκπαίδευσης

 

•Σχεδιασμός και Οργάνωση Συστημάτων Αξιολόγησης

oΗ Αξιολόγηση και το  Λειτουργικό Μοντέλο των Εκπαιδευτικών Μονάδων

oΣχεδιασμός των κριτηρίων Αξιολόγησης

oΔιεθνείς Καλές Πρακτικές

 

•Ποσοτικές Μέθοδοι και Τεχνικές της Αξιολόγησης

oΣυλλογή και Ανάλυση των Δεδομένων της Αξιολόγησης

oΠολυκριτηριακές Αναλυτικές Μέθοδοι

oΜελέτες Περίπτωσης

 

•Η αξιολόγηση της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα

oΘεσμικό  Πλαίσιο

oΔιαδικασίες, Μέσα και Πρακτικές

 

•Μελέτες Περίπτωσης

 

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Τελική εξέταση (50%) που περιλαμβάνει:

-Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής για τον έλεγχο της εμπέδωσης των εννοιών και των βασικών στοιχείων Που σχετίζονται με την Αξιολόγηση και Πιστοποίηση της Εκπαίδευσης

-Ασκήσεις και μικρές μελέτες περίπτωσης  που αφορούν περιπτώσεις ή προβλήματα σχετικά με την αξιολόγηση της εκπαίδευσης έτσι ώστε θα εξετασθεί ο βαθμός που μπορούν οι φοιτητές να αναλύουν τα δεδομένα και τις συνθήκες της της αξιολόγησης και να σχεδιάζουν τις διαδικασίες και  και τα κριτήρια  της αξιολόγησης ,  να αναλύουν τα αποτελέσματα και να προτείνουν δράσεις βελτίωσης .

ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (50%). 

Η ομαδική εργασία αφορά την ανάλυση και επίλυση μιας πραγματικής μελέτης περίπτωσης αξιολόγησης εκπαιδευτικής μονάδας στην οποία οι φοιτητές  θα  πρέπει να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν μέρος ή ολοκληρωμένο έργο αξιολόγησης και να προτείνουν δράσεις ή παρεμβάσεις για την αντιιμετώπιση προβλημάτων ή την βελτίωση της αποτελεσματικότητας της εκαπίδευσης 

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Εκπαιδευτική Αξιολόγηση, Στάθης Δημητρόπουλος, Εκδόσεις Γρηγόρη, 2010

•Educational Evaluation, James  Popham, 3rd Edition, ISBN 978-0205142170, Allyn & Bacon

•Educational Measurement and Evaluation,  T., J. Swarupa Rani, Discoovery Publishing House, 2004

•International  Handbook of Educational Evaluation, (Eds,T.  Kallaghan and D.L. Sufflebeam,  Srpinger, 2003

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

Studies in Educational Evaluation, Elsevier

 

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΠΟΡΩΝ ΣΕ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥΣ ΜΑΘΗΣΗΣ

Περιγραφή Μαθήματος

Περίγραμμα Μαθήματος:
Τύπος Διδασκαλίας:  Στην τάξη 
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίες:  Διαλέξεις 3
Πιστωτικές Μονάδες:  6
Σελίδα Μαθήματος:
Σελίδα moodle:

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Ο προσανατολισμός προς τη μάθηση πρέπει να αποτελεί μία από τις βασικές ικανότητες της οργάνωσης, όταν ειδικά εστιάζουμε στη δημιουργία συγκριτικού πλεονεκτήματος μέσα από την ανάπτυξη των ανθρωπίνων πόρων. Προκειμένου να μαθαίνουν και να αλλάζουν τα μέλη της οργάνωσης, πρέπει να έχουν δεξιότητες στην κατανόηση των παραδοχών, των πλαισίων, και τον κανόνων που καθοδηγούν την τρέχουσα δραστηριότητα, και να είναι σε θέση να τις αμφισβητούν και να τις αλλάζουν όταν αυτό είναι απαραίτητο. Με τον τρόπο αυτόν η οργάνωση μπορεί να προσαρμόζει τις εσωτερικές λειτουργίες της ώστε να ικανοποιεί τις μεταβαλλόμενες στρατηγικές και περιβαλλοντικές απαιτήσεις, και να αποφεύγει να παγιδεύεται στο παρελθόν. Στην ουσία καλούνται τα μέλη των οργανώσεων να αμφισβητήσουν τον ίδιο τον τρόπο με τον οποίο βλέπουν και αναλογίζονται την οργανωσιακή πραγματικότητα, και να χρησιμοποιήσουν διαφορετικές φόρμες και νοητικά μοντέλα, ώστε να δημιουργήσουν νέες δεξιότητες, μέσω των οποίων θα μπορέσουν να επεκτείνουν την ικανότητα που έχουν να δημιουργούν το μέλλον. Στο μάθημα παρέχονται οι γνώσεις για τις θεμελιώδεις και σπουδαιότερες περιοχές της Διοίκησης και Ανάπτυξης Ανθρωπίνων πόρων σε οργανισμούς μάθησης, χρησιμοποιώντας έννοιες από τις επιστήμες του χάους, της πολυπλοκότητας και της συστημικής σκέψης. Παρουσιάζονται τα όρια της έξωθεν παρέμβασης και υπογραμμίζεται η σπουδαιότητα της αυτο-οργάνωσης προκειμένου οι αλλαγές στις επιχειρήσεις να έχουν αποδοχή και διάρκεια. 

Μετά την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος ο μεταπτυχιακός φοιτητής θα είναι σε θέση:

oΝα περιγράφει πραγματικά οργανωσιακά προβλήματα και να προσδιορίζει την καταλληλότερη μεθοδολογική προσέγγιση  και τα βήματα με τα οποία θα προχωρήσει στην επίλυση του προβλήματος (μεθοδολογικές προσεγγίσεις, ανάλυση της πολυπλοκότητας, εξεύρεση ικανοποιητικών διαδρομών, αξιοποίηση εργαλείων, υλοποίηση της αλλαγής).

oΝα περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο θα αξιοποιήσει τα αποτελέσματα της επεξεργασίας των δεδομένων του προβλήματος και να υποστηρίζει με επιχειρήματα τις αποφάσεις που θα λάβει η προτείνει.

oΝα μπορεί να αξιοποιήσει την εμπειρία ή την γνώση από  προηγούμενες περιπτώσεις οι οποίες έχουν συνάφεια με την εκάστοτε εξεταζόμενο πρόβλημα και να τις χρησιμοποιεί προσαρμόζοντάς τες στις νέες συνθήκες  ή ιδιαιτερότητες.

oΝα αναλύει τα οργανωσιακά προβλήματα και να υποστηρίζει καταλυτικά την επιτάχυνση των οργανικών διαδικασιών αλλαγής που ενυπάρχουν σε κάθε οργανωμένο σύστημα.

oΝα μπορεί να δημιουργεί το πλαίσιο εντός του οποίου τα άτομα αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους και αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες χωρίς άνωθεν κανόνες συμπεριφοράς

oΝα χρησιμοποιεί τα κατάλληλα μεθοδολογικά εργαλεία υποστήριξης της διοίκησης και ανάπτυξης ανθρωπίνων πόρων 

oΝα αναλύει τα δεδομένα και τα αποτελέσματα της εφαρμογής των εργαλείων υποστήριξης της αλλαγής και να προτείνει ικανοποιητικές διαδρομές επίλυσης οργανωσιακών προβλημάτων που εξετάζει και να επιχειρηματολογεί για την στρατηγική του επιλογή.

oΝα αξιοποιεί την συνεχή ανατροφοδότηση που προσφέρουν τα εργαλεία υποστήριξης  δημιουργώντας εναλλακτικά σενάρια αποφυγής αντιστάσεων και σημείων αδιεξόδου. 

o Να αξιολογεί τα αποτελέσματα της επεξεργασίας και να αναθεωρεί το μοντέλο που ανέπτυξε σε συνθήκες δυναμικού περιβάλλοντος.

 

Περιεχόμενο Μαθήματος

Εισαγωγικές έννοιες Οργανωσιακής θεωρίας 

oΜηχανές, μηχανιστική σκέψη και γραφειοκρατική οργάνωση

oΑπαρχές της μηχανιστικής οργάνωσης

oΚλασική θεωρία διοίκησης & σχεδιασμός γραφειοκρατικών οργανώσεων

oΕπιστημονική διοίκηση

oΠλεονεκτήματα & Περιορισμοί της μηχανιστικής οπτικής

oΕφαρμογές - Μελέτες Περίπτωσης

 

•Οι οργανώσεις υπό το πρίσμα της Βιολογίας

oΟργανωσιακές ανάγκες

oΗ σημασία του περιβάλλοντος: Ανοιχτά συστήματα

oΕνδεχομενική θεωρία: Η προσαρμογή της οργάνωσης στο περιβάλλον

oΗ ποικιλία των ειδών

oΠροάγοντας την υγεία και την ανάπτυξη της οργάνωσης

oΗ θέαση των οργανώσεων από τη σκοπιά της πληθυσμιακής οικολογίας

oΟργανωσιακή οικολογία: Η δημιουργία κοινού μέλλοντος

oΠλεονεκτήματα & Περιορισμοί της Οργανισμικής οπτικής

 

•Οργανισμοί Μάθησης και Αυτό-Οργάνωση: Οι Οργανώσεις Εγκέφαλοι

oΕικόνες του Εγκεφάλου

oΟι Οργανώσεις ως εγκέφαλοι επεξεργασίας πληροφοριών

oΔημιουργώντας Μανθάνουσες Οργανώσεις

oΚυβερνητική, μάθηση και εκμάθηση του μανθάνειν

oΚατευθύνσεις για τη δημιουργία «μανθανουσών οργανώσεων»

oΟι οργανώσεις ως ολογραφικοί εγκέφαλοι

oΑρχές ολογραφικού σχεδιασμού

oΠλεονεκτήματα & Περιορισμοί της οπτικής του εγκεφάλου

 

•Συστημική σκέψη & Διαχείριση Ανθρωπίνων Πόρων

oΕισαγωγή στη Συστημική θεωρία

oS.W.O.T Analysis (Δυνάμεις,Αδυναμίες,Ευκαιρίες,Απειλές)

oPolarity Management

oΕφαρμογές - Μελέτες Περίπτωσης

 

•Balanced Scorecard-Διαχείριση & Ανάπτυξη ΑΠ

oΟι  τέσσερις πτυχές: Χρημ/κά, Πελάτες, Εσωτερικές Διαδικασίες, Ανάπτυξη Καινοτομία

oΣτρατηγικός Χάρτης

oΑντικειμενικοί Σκοποί-Μέτρα-Στόχοι-Δράσεις

oΕφαρμογές - Μελέτες Περίπτωσης

 

Αξιολόγηση Φοιτητών

Θεωρητικό μέρος:

Ι. Ατομική Εργασία (40%) που περιλαμβάνει:

-Μικρές μελέτες περίπτωσης  που αφορούν ζητήματα διοίκησης και ανάπτυξης ανθρωπίνων πόρων  και στις οποίες θα εξετασθεί ο βαθμός που μπορούν οι φοιτητές να αναλύουν τα δεδομένα και τις συνθήκες της μελέτης περίπτωσης, να μοντελοποιούν τα προβλήματα με την καταλληλότερη μέθοδο, να προσδιορίζουν τις λύσεις και να αναλύουν τα αποτελέσματα. 

ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (60%). Η ομαδική εργασία αφορά την ανάλυση και επίλυση μιας πραγματικής μελέτης περίπτωσης στην οποία οι φοιτητές  θα  πρέπει επιλέξουν με επιχειρηματολογία την καταλληλότερη μεθοδολογία , να αξιοποιήσουν κατάλληλα εργαλεία στην κατεύθυνση της ανάλυσης της πολυπλοκότητας του συστήματος που εξετάζεται,   να εξετάσουν όλα τα εναλλακτικά σενάρια ή περιπτώσεις, να  αναλύσουν τα αποτελέσματα της επίλυσης με κριτική στάση και να προτείνουν δράσεις  ή ενέργειες.

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Kaplan,R.S. and Norton,D.P. (1996) The Balanced Scorecard-Measures that drive performance.Boston:HBS Press. 

•Kaplan,R.S. and Norton,D.P. (2001) The strategy-Focused organization.Boston:HBS Press

•Kaplan,R.S. and Norton,D.P. (2006) ALIGNMENT Using the Balanced Scorecard to create corporate Synergies.Boston:HBS Press

•Olve,N.-G.,Roy,J.and Wetter,M.(1999)Performance Drivers-a practical guide to using the balanced scorecard.Chichester:Wiley

•Olve,N.-G and Sjostrand,A.(2002)The balanced scorecard.Oxford:Capstone

•Senge,P.M.(1990)The Fifth Discipline-The Arts and practice of the Learning organization.New York:Currency Doubleday

•Senge,P.M.(1994)The fifth discipline-fieldbook.London:Nicolas Brealey

•Gareth Morgan.(1997)Images of organization

•Jeffrey Goldstein(1994)The Unshackled Organization: Facing the challenge of unpredictability through spontaneous reorganization

•Stephen P.Robbins,Timothy A.Judge,(2011) Essentials of Organizational Behavior.

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

•European Journal of Operational Research, Elsevier

•Academy of Management

•Journal of Management Studies

•Journal of Organizational change management

•Human Resource Management, Elsevier

ΟΡΓΑΝΩΣΙΑΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Περιγραφή Μαθήματος

Περίγραμμα Μαθήματος:
Τύπος Διδασκαλίας:  Στην τάξη 
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίες:  Διαλέξεις-συζητήσεις στη τάξη σε ομάδες 3
Πιστωτικές Μονάδες:  6
Σελίδα Μαθήματος:
Σελίδα moodle:

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής πρέπει να είναι σε θέση:

•Να αναπτύξουν το ρόλο της οργανωσιακής επικοινωνίας στη λειτουργία των εκπαιδευτικών οργανισμών 

•Συζητήσουν τις βασικές έννοιες και τις κύριες θεωρητικές προσεγγίσεις στο κλάδο της Οργανωσιακής Επικοινωνίας 

•Δημιουργήσουν αποτελεσματικές στρατηγικές επικοινωνίας για διαχείριση συγκρούσεων εντός και εκτός της αίθουσας διδασκαλίας Ana

•Αναλύσουν τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στο εκπαιδευτικό μάρκετινγκ, την επωνυμία και την φήμη των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων 

 

Περιεχόμενο Μαθήματος

Θεωρητικές Προσεγγίσεις στην Οργανωσιακή Επικοινωνία (Λειτουργική, Ερμηνευτική) 

Η διαδικασία της επικοινωνίας – Μορφές επικοινωνίας – Δίκτυα επικοινωνίας 

Οργανωσιακή Δομή και Επικοινωνία.  Κατεύθυνση επικοινωνιακής ροής – Εμπόδια στη αποτελεσματική επικοινωνία 

Information processing and decision making models (rational actor, bounded rationality, social psychology and heuristics

Ο ρόλος της επικοινωνίας στη διαμόρφωση αποτελεσματικής ηγεσίας , Ρόλοι ηγεσίας, οργανωσιακή κουλτούρα και δεξιότητες μάνατζμεντ διευθυντών. Το μοντέλο ανταγωνιστικών αξιών

Leadership roles,  organizational culture  and managerial skills of principals in education: The competing values model 

Διαπροσωπική επίδραση μεταξύ καθηγητή και μαθητή.  Καλλιέργεια ενσυναίσθησης και ακρόαση μαθητών 

Επικοινωνία σε μικρές ομάδες – ο ρόλος της επικοινωνίας στην ανάπτυξη συνεργατικού πνεύματος και στη δημιουργία αποτελεσματικών ομάδων 

Διαχείριση συγκρούσεων σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον – δυναμική συγκριούσεων, ρόλος της επικοινωνίας στη διαχείριση αποφυγής συγκρούσεων και στη προαγωγή εποικοδομητικών αντιδράσεων  

Αναφορές και Πλαισίωση εκπαιδευτικών θεμάτων από τα ΜΜΕ 

Οργανωσιακή Επικοινωνία και Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης 

Εκπαιδευτικό Μάρκετινγκ – Προωθητικές ενέργειες (σχεσιακό μάρκετινγκ) 

Επωνυμία και Εκπαιδευτικό Μάρκετινγκ – Εικόνα και Φήμη Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων 

 

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ομαδική Εργασία (70%)- μελέτη περίπτωσης που περιλαμβάνει : 

-  γραπτή εργασία  

- προφορική παρουσίαση   

 

Ατομική εργασία (30%)

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Βιβλία 

Schockley-Zalabad  P (2012).  Fundamentals of Organizational Communication. NJ: Prentice-Hall

Burstein J (2010) Have you heard? Active Listening . New York: Crabtree Publishing 

Cheney J (2011). Organizational Communication in an age of globalization: Issues, reflections, practices. Long Grove, IL: Waveland Press.

Farrell T. S.(2009). Talking. Listening and teaching: A guide to classroom communication. Canada: Corwin. 

Putnam L, Nicotera A M (2009).  Building Theories of Organization: The constitutive role of Communication. NY: Routledge. 

Hickson M (2010) Non-verbal communication: Studies and applications. London & NY: Oxford University Press. 

 

Επιστημονικά Περιοδικά  

Educational Administration Quarterly 

Educational Management Administration & Leadership 

Journal of Vocational Education and Training 

International Journal of Educational Management 

 

ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Περιγραφή Μαθήματος

Περίγραμμα Μαθήματος:
Τύπος Διδασκαλίας:  Στην τάξη 
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίες:  Διαλέξεις 3, Ασκήσεις Πράξης/Εργαστήριο 1, WorkShops 1
Πιστωτικές Μονάδες:  6
Σελίδα Μαθήματος:
Σελίδα moodle:

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο μάθημα παρουσιάζονται σύγχρονες τάσεις και αντιλήψεις στην εκπαίδευση με έμφαση σε νέες διδακτικές προσεγγίσεις (διεπιστημονικές - διερευνητικές - ομαδοσυνεργατικές) που χρησιμοποιούν τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών στην ανάπτυξη καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Παρουσιάζονται σύγχρονα εργαλεία και συστήματα που χρησιμοποιούνται στην εκπαίδευση με έμφαση τις Διαδικτυακές Τεχνολογίες και το παράδειγμα του συμμετοχικού διαδικτύου (Web 2.0). 

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι ικανοί:

•να αναλύουν τις σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις

•να επιλέγουν σύγχρονα εργαλεία και συστήματα κατά τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό με στόχο την καινοτομία 

•να οργανώνουν τους πόρους (resources) και τις δραστηριότητες (activities) της εκπαιδευτικής διαδικασίας χρησιμοποιώντας σύγχρονα συστήματα διαχείρισης μάθησης

•να αξιοποιούν εργαλεία συμμετοχικού διαδικτύου (Web2.0) στην εκπαιδευτική διαδικασία

•να αντιλαμβάνονται την αξία των προτύπων στις μαθησιακές τεχνολογίες

•να χρησιμοποιούν εργαλεία learning – analytics στην αξιολόγηση ηλεκτρονικών δραστηριοτήτων 

 

Περιεχόμενο Μαθήματος

Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις 

•Μαθησιακός Σχεδιασμός (Learning Design) και το πρότυπο IMS LD

•Διαχείριση Ηλεκτρονικής Τάξης & Συστήματα Διαχείρισης Μάθησης

•Συστήματα Εικονικής Τάξης

•Εργαλεία Συμμετοχικού Διαδικτύου (Web 2.0) 

•Εργαλεία και Συστήματα Συγγραφής Πολυμεσικού Μαθησιακού Περιεχομένου

•Συνεργατική δράση και μάθηση: ζητήματα, συστήματα και τάσεις

•Πρότυπα Μαθησιακής Τεχνολογίας

•Θέματα Αξιολόγησης Ηλεκτρονικών Μαθημάτων

•Learning Analytics και η σημασία τους στην αξιολόγηση 

•Προσαρμοστικά εκπαιδευτικά συστήματα υπερμέσων στο Διαδίκτυο

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (40%) (Συμπερασματική) η οποία περιλαμβάνει:

-Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής 

-     Σύντομες απαντήσεις

-Σχολιασμός και Αξιολόγηση 

Σκοπός αξιολόγησης: Ο έλεγχος κατανόησης των βασικών στοιχείων του μαθήματος.

Κριτήρια αξιολόγησης: Η ορθότητα, η πληρότητα, η σαφήνεια και η κριτική αξιολόγηση των απαντήσεων.

 

ΙΙ. Ομαδική Εργασία (60%) (Συμπερασματική): 

Σχεδίαση & ανάπτυξη μαθήματος με χρήση σύγχρονων διδακτικών προσεγγίσεων και εργαλείων.

Σκοπός αξιολόγησης: 

Οι ικανότητες που ανέπτυξαν οι φοιτητές στο: 

- να επιλέγουν μια σύγχρονη διδακτική προσέγγιση στην υλοποίηση ενός μαθήματος της επιλογής τους

- να επιλέγουν σύγχρονα εργαλεία και συστήματα κατά τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό με στόχο την καινοτομία 

- να οργανώνουν τους πόρους (resources) και τις δραστηριότητες (activities) της εκπαιδευτικής διαδικασίας χρησιμοποιώντας σύγχρονα συστήματα διαχείρισης μάθησης

- να αξιοποιούν εργαλεία συμμετοχικού διαδικτύου (Web2.0) στην εκπαιδευτική διαδικασία

- να χρησιμοποιούν εργαλεία αναφοράς στατιστικών χρήσης στην αξιολόγηση ενός ηλεκτρονικού μαθήματος 

Κριτήρια αξιολόγησης: Η πληρότητα, η ακρίβεια και η τεκμηρίωση της λύσης που δόθηκε, η οργάνωση και διαχείριση της ομαδικής εργασίας και η παρουσίασή της.

 

Τα κριτήρια αξιολόγησης αναφέρονται ρητά στο site του μαθήματος και για κάθε ενέργεια αξιολόγησης.

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Βιβλία:

•Michael G. Moore, Greg Kearsley, (2011). Distance Education: A Systems View of Online Learning (What's New in Education), Wadsworth Publishing 3rd Edition, April 22, 2011, ISBN-10: 1111520992, ISBN-13: 978-1111520991

•Robert A. Reiser, John V. Dempsey, (2011). Trends and Issues in Instructional Design and Technology (3rd Edition), Pearson; ISBN-10: 0132563584, ISBN-13: 978-0132563581

•Y. Psaromiligkos, A. Spyridakos, S. Retalis (Editors) (2012). “Evaluation in eLearning”, Nova Publishers, ISBN: 978-1-61942-942-0.

•Πετροπούλου Ο., Κασιμάτη Α., Ρετάλης Σ. (2015). Σύγχρονες Μορφές Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης με Αξιοποίηση Εκπαιδευτικών Τεχνολογιών. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/232 

•Σ. Ρετάλης (επιμέλεια έκδοσης) (2005). «Οι Προηγμένες Τεχνολογίες Διαδικτύου στην Υπηρεσία της Μάθησης», Εκδόσεις Καστανιώτης ISBN 960-03-3983-X.

•Isaias, P., Spector, J.M., Ifenthaler, D., Sampson, D.G. (Eds.) (2015). E-Learning Systems, Environments and Approaches Theory and Implementation,Springer International Publishing, DOI 10.1007/978-3-319-05825-2

Internet

•http://elearnmag.acm.org/archive.cfm?aid=1773975 

•http://blogs.articulate.com/rapid-elearning/3-proven-techniques-to-add-creativity-to-your-e-learning-courses/

•http://www.openeducationeuropa.eu/sites/default/files/old/6_1241013156.pdf 

•http://www.openeducationeuropa.eu/el/paper/%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CE%BD%CE%BF%CF%84%CE%BF%CE%BC%CE%AF%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%B9%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B3%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1 

•http://www.lrf.gr/programmemedia/1371642049_2.pdf 

•http://c4lpt.co.uk/directory/top-100-tools/ 

•http://all4learning.daidalos.teipir.gr/ 

•http://elearningindustry.com/free-elearning-and-instructional-design-books

 

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Περιγραφή Μαθήματος

Περίγραμμα Μαθήματος:
Τύπος Διδασκαλίας:  Στην τάξη 
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίες:  Διαλέξεις 3, WorkShops 1
Πιστωτικές Μονάδες:  6
Σελίδα Μαθήματος:
Σελίδα moodle:

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Η διαχείριση προβλημάτων, τα οποία σχετίζονται με την πολυπολιτισμική και τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, αποτελεί σημαντική θεματική της Διοίκησης  Εκπαιδευτικών Μονάδων. Ο ‘ηγέτης’ της εκπαιδευτική μονάδας θα κληθεί να αντιμετωπίσει ποικίλα προβλήματα τα οποία απορρέουν από τη συνύπαρξη  διαφορετικών και ποικίλων πολιτισμών, ώστε να προωθηθεί η επικοινωνία και η συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευομένων, και γενικότερα των ατόμων, διαφορετικής πολιτισμικής προέλευσης. Σημειωτέον ότι η συνύπαρξη ως απλή επαφή δεν είναι αρκετή για την ανάπτυξη των προϋποθέσεων επικοινωνίας και συνεργασίας και μάλιστα μπορεί να έχει και αρνητικά αποτελέσματα, δηλ. να επιδεινώσει τις υπάρχουσες διαφορές. Στο αμόνι της συνύπαρξης αυτής δοκιμάζονται οι αξίες, οι πεποιθήσεις, οι προκαταλήψεις και τα στερεότυπα των διαφορετικών πολιτισμικών ομάδων. Θα πρέπει να καταβληθεί ιδιαίτερη προσπάθεια και απαιτούνται ειδικοί χειρισμοί ώστε όχι μόνο να μην αποτελέσει η πολιτισμική ετερογένεια τροχοπέδη στην επικοινωνία αλλά και να οδηγήσει αυτή στη σύσφιγξη των σχέσεων μέσα στην πολυπολιτισμική ομάδα και στην προώθηση της επικοινωνίας.

Μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτητές του θα  είναι σε θέση:

-να διακρίνουν τα προβλήματα τα οποία σχετίζονται με τη συνύπαρξη διαφορικών πολιτισμών.

-να εντοπίσουν τις πηγές αντιπαραθέσεων (φύλο, θρησκεία, κοινωνική τάξη).

-να ευαισθητοποιηθούν απέναντι σε θέματα που σχετίζονται με τη σύγκλιση και συνεργασία διαφορετικών πολιτισμικών ομάδων.

-να εκτιμήσουν τον ρόλο του θετικού συναισθηματικού κλίματος για την προώθηση της συνεργασίας και επικοινωνίας μεταξύ των διαφορετικών πολιτισμών.

-να αναγνωρίσουν ότι κάθε πολιτισμός έχει τις δικές του αξίες και πεποιθήσεις, τον δικό του τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς.

- να αξιοποιήσουν την πολιτισμική ετερογένεια  στο πλαίσιο των διεργασιών της ομάδας.

-να διακρίνουν ότι επιδίωξη της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης η ενσωμάτωση μέσα από τη σύνθεση των πολιτισμών (δεν είναι η αφομοίωση  ούτε η ένταξη στον κύριο πολιτισμό της χώρας). 

- να συνειδητοποιήσουν ότι η πολιτισμική ποικιλότητα των μειονοτικών πολιτισμών μπορεί να οδηγήσει στη σύσφιγξη των σχέσεων μεταξύ των μελών μιας ομάδας.

-να αξιοποιούν εκπαιδευτικό υλικό για την ανάδειξη των κοινών  σημείων των διάφορων πολιτισμών. 

-να εφαρμόζουν εκπαιδευτικές τεχνικές οι οποίες προωθούν την επικοινωνία και τη συνεργασία. 

- να αναθεωρούν απόψεις και στερεοτυπικές παραδοχές οι οποίες τους οδηγούν σε λανθασμένους χειρισμούς. 

 

Περιεχόμενο Μαθήματος

1.Διαπολιτισμική-Πολυπολιτισμική Εκπαίδευση: ελληνική και διεθνής πραγματικότητα

2.Το πρόβλημα των αξιών σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον: σύγκρουση αξιών;

3. Προκαταλήψεις και ιδεοληψίες. Κριτικός στοχασμός-μετασχηματισμός  και αντιμετώπιση προκαταλήψεων στη διαπολιτισμική εκπαίδευση

4. Προβλήματα και κώδικες  επικοινωνίας  στις  πολυπολιτισμικές ομάδες: μη λεκτική  συμπεριφορά- μη λεκτικά σήματα  και πολιτισμική ετερότητα

5.Ο ρόλος του Διευθυντή της εκπαιδευτικής μονάδας και Διαπολιτισμικότητα-Διοίκηση εκπαιδευτικής μονάδας και πολυπολιτισμικότητα

6.Το Διαπολιτισμικό Σχολείο: προβλήματα και προτάσεις

7.Ενσυναίσθηση και πολυπολιτισμική ετερότητα: ένα γύμνασμα  ενσυναισθητικής προσέγγισης 

8.Σχολικό Εγχειρίδιο και Διαπολιτισμικότητα: το σχολικό εγχειρίδιο ως φορέας προκαταλήψεων και στερεοτύπων

9.Προς μιαν Παιδαγωγική της Ειρήνης: ο ρόλος του σχολικού εγχειριδίου

10.Εικόνα και εικονική πραγματικότητα στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση

11.Η Τέχνη ως γέφυρα και μέσο προσέγγισης των πολιτισμών

12.Σχολική Επιθετικότητα,  Σχολικός Εκφοβισμός και πολιτισμική ετερογένεια

13. Εθνοτικές-Μειονοτικές ομάδες στη χώρα μας

14. Θρησκευτική ετερότητα και διαπολιτισμική προσέγγιση

15. Ρατσισμός και Πολυπολιτισμικότητα

16. Σχέδιο εργασίας (project) και  Διαθεματικές-Διαπολιτισμικές Προσεγγίσεις

17. Γλώσσα και  Πολιτισμός: προϋποθέσεις και δυνατότητες σύγκλισης διαφορετικών πολιτισμών

18. Οι ρόλοι στα μέλη της πολυπολιτισμικής ομάδας: αξιοποίηση των πολιτισμικών διαφορών

19.Ασκήσεις με μικροδιδασκαλία και μικρομαθήματα στη διαπολιτισμική εκπαίδευση.

 

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι.  Διαμορφωτική αξιολόγηση (40%): οι φοιτητές θα συμμετέχουν στην επεξεργασία συγκεκριμένων θεμάτων και προβλημάτων κατά τη διάρκεια του μαθήματος στο πλαίσιο μικρού εύρους ερευνών. Θα καλούνται να αναλάβουν την επεξεργασία αυτών των θεμάτων και προβλημάτων  προβαίνοντας στις απαιτούμενες μεθοδολογικές επιλογές και να σχολιάζουν τα αποτελέσματα των ερευνών.

ΙΙ. Τελική αξιολόγηση: με την κατάθεση γραπτής εργασίας  (60%) έκτασης τουλάχιστον 40 σελίδων, ατομικής ή ομαδικής (με διάκριση των μερών για τον κάθε φοιτητή και με σελίδες  ανάλογες προς τον αριθμό των φοιτητών.

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Βρεττός, Ι.(2014). Μη λεκτική συμπεριφορά και Ελκυστικότητα του Περιεχομένου Διδασκαλίας στην Εκπαίδευση Ενηλίκων: H συμβολή της μικροδιδασκαλίας, στο: Αν. Κοντάκος & Παν. Σταμάτης (επιμ.) Μη λεκτική επικοινωνία στην εκπαίδευση: Θεωρία και πράξη. Αθήνα: Διάδραση

Βρεττός, Ι. (2010). Μη λεκτική συμπεριφορά εκπαιδευτικού-μαθητή. Άσκηση με Μικροδιδασκαλία. Αθήνα (αυτοέκδ.)

Barker, B. (2005) Transforming schools: illusion or reality? School Leadership and Management, 25 (2), 99-116 

Bleszynska, K. M. (2008). 'Constructing Intercultural Education'. Intercultural Education, 19(6), 537-545

Γεωργογιάννης, Π. (επιμ.), (1997), Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και Επικοινωνίας, Αθήνα: Gutenberg.

Coulby, D. (2006). 'Intercultural Education: Theory and Practice'. Intercultural Education, 17

(3), 245-257

Dimmock, C. & Walker, Α. (2005). Educational leadership: culture and diversity. London: Sage

Γκόβαρης, Χ. (2005). Η κατανόηση του «ξένου». Προβλήματα και προοπτικές για τη Διαπολιτισμική Αγωγή, στο: Μ. Καϊλα, Φ. Καλαβάσης, & Ν.Πολεμικός Μύθοι, μαθηματικά, πολιτισμοί. Αποσιωπημένες σχέσεις στην εκπαίδευση. Αθήνα: Ατραπός,  σ. 411-428

Γκόβαρης, Χ., Θεοδωροπούλου Ε. &  Κοντάκος Α. (2007). Η Παιδαγωγική Πρόκληση της Πολυπολιτισμικότητας. Ζητήματα Θεωρίας και Πράξης της Διαπολιτισμικής Παιδαγωγικής. Αθήνα: Διάδραση

Γκόβαρης, Χ.(2001).Εισαγωγή στη διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Αθήνα: Ατραπός 

Γκότοβος, Α., (2002). Εκπαίδευση και Eτερότητα, Αθήνα: Μεταίχμιο.

Δαμανάκης, Μ., (1997). Η Εκπαίδευση των Παλιννοστούντων και Αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα. Αθήνα: Gutenberg.

Duarte E. M., & Smith, S. (2000). Foundational perspectives in multicultural education. New York: Longman Green, N., (2004), Οι δρόμοι της Μετανάστευσης. Αθήνα, Σαβάλλας.

Hoy, W. and Miskel, C. (2001), Educational Administration: Theory Research and Practice, (6th edition), New York: McGraw-Hill, Inc.

Καϊλα, Μ., Καλαβάσης, Φ., Πολεμικός, Ν., (2002). Μύθοι, μαθηματικά, πολιτισμοί. Αποσιωπημένες σχέσεις στην εκπαίδευση. Αθήνα, Ατραπός.

Μάρκου Γεώργιος, (1995). Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Τόμος 1. Αθήνα (αυτοέκδοση).

Μάρκου, Γ., (1997). Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Επιμόρφωση εκπαιδευτικών Αθήνα: Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.

Νικολάου, Γ.(2005).  Διαπολιτισμική Διδακτική. Αθήνα: Πεδίο

Thompson, J. (1999), Strategic Management – Awareness and Change, 3rd ed, London:International Thompson Business Press.